کد خبر: ۴۷۶۷
۲۱ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۸:۰۰

موهبت تلاوت قرآن از نگاه نوجوان حافظ جزء سی

زمانی‌که مادر قرآن می‌خواند، کنارش می‌نشستم و گوش می‌دادم و از همان‌جا به کلام خدا علاقه‌مند شدم.

یک سال پیش به بیماری سختی مبتلا می‌شود و وقتی همه پزشکان از بهبود حالش قطع امید می‌کنند و می‌گویند فلج خواهد شد، مادر و پدرش از امام‌رضا (ع) و حضرت معصومه (س) می‌خواهند که دخترشان، نرگس، سلامتی‌اش را به دست آورد و حالا او سالم و سرحال برای خواندن نماز مغرب به مسجد المهدی (عج) در محله مهرآباد آمده است.

نرگس ترنجی حافظ جزء سی قرآن کریم است و تاکنون توانسته است در مسابقات روان‌خوانی و فصیح‌خوانی مقام اول را به دست آورد و می‌خواهد در آینده حافظ کل قرآن شود.


علاقه به قرآن از کودکی

نرگس سیزده‌ساله و دانش‌آموز کلاس هفتم است. او همراه مادر و خواهرش به مسجد آمده است. پدرش کارمند وزارت دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح و مادرش خانه‌دار است. زهرا ترنجی، مادر نرگس، می‌گوید: وزارت دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح برای فرزندان کارمندانش، دوره‌های آموزشی قرآن درنظر گرفته است و با تماسی که با خانواده‌ها می‌گیرند روند آموزش بچه‌ها را پیگیری می‌کنند. البته نرگس از همان کودکی به قرآن علاقه داشت و می‌خواست زودتر خواندن آن را شروع کند.

نرگس چهره آرامی دارد و با آرامش درباره علاقه‌اش می‌گوید: زمانی‌که مادر قرآن می‌خواند، کنارش می‌نشستم و گوش می‌دادم و از همان‌جا به کلام خدا علاقه‌مند شدم. از شش‌سالگی به مهدالرضا (ع) رفتم و دوره‌های روخوانی را پشت سرگذاشتم؛ بعد از آن به کلاس‌های نورالمهدی (عج) در حرم مطهر رفتم و روان‌خوانی و فصیح‌خوانی را یادگرفتم و در مسابقاتی که از طرف حرم مطهر برگزار می‌شد، شرکت کردم و در این دوره‌ها مقام اول را به دست آوردم. دوست داشتم زودتر حفظ را شروع کنم، اما از کلاس سوم بود که شروع به حفظ جزء سی کردم.


کمک به مستمندان، درسی از قرآن

استادان دوره قرآن وزارت دفاع هفته‌ای یک بار با نرگس تماس می‌گیرند و وضعیت حفظ سوره‌ها را با او مرور می‌کنند، اما کار اصلی بر‌عهده خود نرگس است و می‌گوید: روزی یک ساعت قرآن می‌خوانم و خودم آیات را به‌ترتیب حفظ می‌کنم.

او به جزء سی علاقه بسیار دارد و تاکنون درس‌های زیادی از این کتاب آسمانی آموخته است. احترام به پدر و مادر و بزرگ‌تر‌ها و کمک به کوچک‌تر‌ها بخشی از آموخته‌های اوست. او می‌گوید: قرآن به من صبر و کمک به دیگران را یاد داده است. قرآن به من آرامش و حس شادی درونی می‌دهد. برای من، خواندن قرآن مثل صحبت با خداوند و راه‌گشای زندگی است.

او بین سوره‌های جزء سی به سوره ضحی علاقه خاصی دارد و می‌گوید: از این سوره کمک به مستمندان را آموختم و اینکه خداوند بسیار بزرگ و بخشنده است. نرگس ارادت خاصی به امام رضا (ع) و حضرت معصومه (س) دارد و آن‌ها را الگوی خود در زندگی قرار داده است. نمازهایش را سروقت می‌خواند و حجابش را حفظ می‌کند. مادرش می‌گوید: این ایمان و اعتقاد قلبی نرگس باعث شد که بتواند با بیماری مبارزه کند و حالا سلامت است.

نرگس و هم‌کلاسی‌هایش در مدرسه، گروه قرآنی دارند و نرگس یکی از سرگروه‌هاست و به دانش‌آموزان گروه، روان‌خوانی را هم آموزش می‌دهد و از دوستانش می‌خواهد قرآن بخوانند و با خداوند انس بیشتری بگیرند.

کلمات کلیدی
ارسال نظر